11.09.2015
Buenos Aires.
Enne edasiliikumist oleks vaja ära teha mõned tavalised ettevalmistused.
Kõigepealt vahetada telefoni sim-kaart, kuna Tele2 teenuste kasutamine on siin suhteliselt kulukas. AirBalticCardil on tunduvalt soodsam hinnatase, ja vastuvõetavad kõned on tasuta. Sellest on tegelikult varem ka mitmel korral juttu olnud. Et on välismaal kasutades soodsam, kui meie ülejäänud kolm operaatorit.
Helistamiseks on ok, aga Mobiil-ID võimalust sellel kaardil ei ole, kahjuks.
Eks hiljem tuleb osta paar kohalikku kõnekaarti interneti jaoks, igaks juhuks. Momendil saab kasutada kämpingu wifit, mis on täiesti ok kiirusega. Ok kiirus tähendab, et hetkel on allalaadimise kiiruseks 2,6 Mbps ja üleslaadimine on 0,41Mbps.
Ning enne ei tahaks edasi liikuma hakata, kui meiliga saabuvad uued autokindlustuse dokumendid. Esmane kinnitus kindlustuse olemasolu kohta tuli küll juba esmaspäeval, ja teoreetiliselt võiks sellega ka ringi sõita, aga järjekordselt on märgitud autonumbriks mingi süsteemi poolt genereeritud AAA111 jne. Parem on, kui dokumendid on võimalikult korras, sest muidu võib minna politseiga pikemaks vestluseks.
Argentinas on kohustuslik liikluskindlustus, ja kindlustus peab oleme ka teiste riikide registris olevatele sõidukitele. Ainult et välismaalaselt küsitakse mõnes kohas kindlustuse eest absurdselt suuri summasi, omapäraseim pakkumine oli 770 USD-d kolme kuu eest. Selline stiilis “Võta või jäta”. Ega ei võta küll.
Ja mingi uue info kohaselt Mercosur nimelist kindlustust enam välismaalastele ei tehta. Mercosur kindlustus kattis ka Tšiili, Uruguai, Paraguai, Brasiilia ning Boliivia. Nii et paari järgneva päeva jooksul näeb, kas saab või ei saa vajalikud dokumendid. Igatahes varasemad kogemused näitavad, et neid kindlustuspabereid võidakse küsida nii riiki sisenedes kui ka riigist lahkudes. Ja riigis sõites samuti.
Niigi on praegu selline olukord, et riiki sisenemise tempel on mul uues passis, ning autodokumentides ja tolli infosüsteemis on ajutine sissevedu veel vanas passis. Tolli helistades selgus, et sellega ei tohiks olla riigist lahkudes mingeid probleeme, kui on mõlemad passid ette näidata. “No problem”, öeldi. Mida kõrgem ametnik, seda lihtsam on asja selgitada, aga ikka võib juhtuda, et kaks passi tekitavad poole rohkem küsimusi. Aga eks seda näeb, ette pole mõtet põdeda. Peaasi, et on oma pass ja auto pass ja load ja autoajutine sissetoomise paber, ja muidugi see kindlustus. Ja tegelikult kuuluvadki paljud asjad siin kontinendil kategoriasse “no problem”.
Seejärel tuleb teha tagaluugi luku korraline puhastus. “No problem”. Varasemad kogemused on näidanud, et see asi ise korda ei lähe.
Ei mingit raketiteadust, keerad lahti tagaluugi polstrit kinni hoidvad erinevad kruvid, võtad lukustusmehhanismi maha, pesed veega paksust porist puhtaks, vaatad et asi töötab, paned natuke õli vahele, et uus tolm sinna vahele jälle kinni jääks, ja siis paigutad kõik tagasi. Mingiks ajaks on lukk jälle korras. Paar-kolm kuud on nüüd hooleta.
Järgnevalt natuke autoelektrist.
Hommikul käivitamisel selgub, et eelmisel päeval laaditud aku pole ikkagi sellises konditsioonis, mis ta olema peab, ja kindlam on osta uued akud. Sõna “akud” on mitmuses. Et poleks seda muret, et hommikul kusagil Andide väheasustatud ja jahedas piirkonnas auto ei käivitu.
Eelmised akud on ostetud Tšiilist 2013 kevadel, ja on vastu pidanud kaks ja pool aastat. Polegi paha tulemus, arvestades, et ma olen neid kasutanud nii läpaka laadimiseks kui ka auto valgustamiseks. Diiselkütteseade tõmbas ka hommikuks aku tühjaks, aga ausalt öeldes ma enam ei mäletagi, millal see asi korralikult töötas. Seisuajal elektri tarbimiseks peaks lisaks olema vastav deep-cycle ehk sügavtsükli aku, aga reaalselt ei ole siiani leidnud ühtegi mõistlikku kohta, kuhu kolmas aku mahutada. Ju siis pole seda akut veel niiväga vaja.
Uued akud on kohalik toodang. Soodushind on 1500 peesot, ehk siis u 103 USDd per aku. (Peesod tulid kätte seekord 14,5-ga, ametlik kurss on hetkel 9,2)
Hetkel on uued ja puhtad.
Kuus kuud garantiid anti samuti.
Tulede ülevaatusel selgub, et esiustes asuvad suunatuled ei põle. Pirnid on tervad, ühel pool vajab tulepesa väikest sorkimist, teisel pool aga ei jõua elekter millegipärast lampipesani. Tester abiks, ja asja lahendab uus juhe, sest suunatuled peavad üldiselt korras olema.
Mittetöötava salongiventilaatoriga läheb rohkem aega, aga ega ta polegi mõeldud, et iga päev vaja välja võtta ja puhastada või muidu tuunida. Väga tõenäoliselt polegi keegi seda pärast tehases paigaldamist maha võtnud.
Ja sees oli HÄSTI PALJU tolmu.
Pärast suuremat pesu meenutab ventilaatoriplokk seestpoolt natuke Popovi raadiot. Aastast 1895.
Lühidalt, lõpuks saab mittetöötava mootori kätte. Plastmassist ventikas maha ei tule, ja polegi mõtet lõhkuma hakata. Kuna uut mootorit varuosade kastis ei ole, siis võtad aga mootori kaenlasse, kõnnid poole km kaugusel asuvasse autoelektrikute töökotta, ja järgmiseks päevaks on mootor jälle korras. “No problem”. Harjad olid täiesti ära kulunud.
WD-40 on pildil sellepärast, et WD-40 on üks väga hea asi, ja peab alati olema käeulatuses.
Järgnevalt paned kõik jälle kokku, ja üritad seda kompotti tagasi armatuuri alla toppida, mis vist kaheksandal katsel õnnestub. Vahepeal proovid, et kas asi ikka veel töötab, sest küllaga on juhuseid, et laual perfektselt töötav detail ei anna auto küljes enam mingit elumärki. Töötab. Soojas kliimas saab ilma ventikata ka hakkama, niikuinii on sõites küljeaknad kogu aeg lahti, kui aga väljas on jahe, siis kulub soojendus ikka ära.
Ning signaal vajab vahetamist. Vist kulus ära, või sai liiga palju tolmu, või kes teab, igatahes mingi moment enam häält ei teinud. See mingi moment oli ausalt öeldes päris ammu.
Autotarvikute poest saab uued pasunad.
Pikapeale saab ka selle asja korda, lihtsam on uued juhtmed vedada. “No Problem”.
Ajavahest ka paar rida. Eesti ja Argentina ajavahe on kuus tundi, st kui Eestis on kell kolm, siis siin on hommik ja kell on üheksa. Natuke annab ajavahe veel tunda, aga Eestist siia tulles on lihtsam ära harjuda, kui tagasi minnes. Eriti, kui vaadata olukorda selle nurga alt, et nüüd saab igal hommikul kuus tundi kauem magada.
Ilm on jahedavõitu, hommikul on väljas u 6 kraadi. Aga selle vastu aitab, kui järgida vanasõna “pole olemas halba ilma, on vaid valesti valitud riietus”. Otsid välja sooja suusapesu ja muud soojad riided. Ühel päeval sajab padukat hommikust õhtuni ja lisaks veel pool ööd. Järgmisel hommikul on aga päike jälle väljas. Ning tänane ilmateade näitab ilusat ilma.
Kindlustuspabereid pole ikka veel saabunud.
Jätkub …
No comments:
Post a Comment