Saturday, February 2, 2013
Patagoonia 1
Trelew on 100 tuhande elanikuga Patagoonia väikelinn, asutatud 1886 aastal.
Restaureeritud jaamahoone.
Ja kõik reisijuhid soovitavad külastada Trelewis asuvat väga hea väljapanekuga Palentoloogia Muuseumi.
Dinosauruse kivistunud muna (Pidi olema originaal).
Kohalik töötaja selgitas, et kõik, mis on klaasi taga ja mida katsuda ei saa, on originaalid ja kõik, mis on lahtiselt on siis 1:1 või muus mõõtkavas koopiad. Ja suured skeletid ei ole kahjuks originaalid. Igatahes väljapanek oli väga rikkalik ja kui kedagi hakkas asi rohkem huvitama, siis muuseumi kodulehekülg asub aadressil www.mef.org
Ilm on soe, temperatuur on üle 30 kraadi ja keskpäevane linn on peaaegu inimtühi.
Trelewist 115 km lõuna poole jääb järgmine väga huvitav koht, Punta Tombo pingviinide koloonia. See on suurim Argentina Patagoonia rannikul olevast 63-st patagoonia pingviinide kolooniast (Spheniscus magellanicus, Magellanic Penguin). Septembrist kuni aprillini on 3 kilomeetrine rand koduks rohkem kui poolele miljonile pingviinile.
Patagoonia pingviin on keskmiselt 45 cm pikkune (kõrgune), kaalub keskmiselt 5 kg ja peaks elama 30 aastaseks. Pingviinid saabuvad septembris Brasiiliast, alguses isased ja mõned päevad hiljem emased. Oktoobris muneb emapingviin 2 muna ja novembris kooruvad esimesed hallid pingviinitibud, kelle eest hoolitsevad mõlemad vanemad.
Paarkümmend kilomeetrit mööda tolmavat kruusateed, ja ongi õige koht.
Lage ja tuuline.
Külastuskeskuses on pingviinide elu tutvustav väljapanek ja siit edasi kolooniat vaatama saab ainult kohalike väikebussidega, mis väljuvad iga paarikümne minuti tagant. Toimub viimane instruktaaž, pingviine ei tohi puudutada ega mingil viisil häirida, ja neile ei tohi minna väga lähedale.
Ning liikuda võib ainult mööda tähistatud radu.
Veel 260 meetrit, ja enam kaugemale ei pääse, sest võiks öelda, et kogu maa on täidetud pingviinidega.
Pesitsusala. Maapind on auklik nagu šveitsi juust, ja nii peaaegu silmapiirini kõigis kolmes suunas.
Pildid jäid muidugi jälle hallid, sest maapind oli hall ja taevas samuti ning päikest polnud kuskilt näha. Isegi seda lootust ei olnud, et äkki hiljem tuleb välja.
Pingviinide vahel liiguvad mõned guanaakod.
Seejärel läks teekond mööda Ruta 3 maanteed järgmise suurema linnani, Comodoro Rivadariani, ja järgmine päev edasi sisemaale. Sest Sarmiento lähedal on 65 miljoni aasta vanused kivistunud puutüved.
Patagoonia avarus. Lihtsalt kutsub pildistama.
Väljas on tugev Patagoonia tuul, ja siin juhtub väike äpardus, autost välja tulles lööb tuhev tuul juhiukse peaaegu pahupidi. Kuidagi saab ukse jälle enam-vähem kinni, aga ukse ja piida vahele jääb oma sentimeetrine vahe. Ma ei hakka tuule käes mingit parandus- ja painutustööd ette võtma, peab vaatama, et ennast tuul ära ei vii.
Siin piirkonnas kaevandatakse naftat, ja ümbruskonnas on hulgem tähistamata kruusateid, mõned on vabalt sõidetavad, ja täpselt õiges suunas viival teel on ees värav ja tabalukk, aga ega see pole ainus tee ja lõpuks on ühel ristmikul teeviit.
"Bosque Petrificado Jose Orimachea" on vaatamisväärsuse ametlik nimi. Kohapeal on võimalik vaadata lühifilmi kivistunud metsade tekkimisest.
Valvurid soovitavad liikuda mööda tähistatud rada, siin võib liikuda ringi ilma giidita, ja veel rõhutatakse, et siit ei tohi midagi kaasa võtta. Ja et lahkumisel tuleb taskud ette näidata. Ja nii oligi.
Kaugelt ja lähedalt vaadates on puu mis puu, isegi aastaringid on näha, ainult et tegelikult on 65 miljoni aastasest puust saanud kivi.
Vahepeal tuleb korraks päike pilvede vahelt nähtavale, ja ümbruskond muutub värvilisemaks. Tuul oli niivõrd tugev, et üle mäe kulgevat rada ei soovitata kasutada.
Perito Moreno väikelinna tankla. Siin piirkonnas liikudes soovitatakse tankida igal võimalusel, sest järgmine tankla võib olla näiteks kütusest tühi. Ette rutates võib öelda, et diislit on jagunud siiani igal pool, ja mida rohkem lõuna poole, seda odavamaks hind on läinud. Paagi tühjakssõitmisega ei tasu muidugi riskida, ja huvitav oli vaadata, kuivõrd suur oli kütusekulu niivõrd tugeva vastutuule korral. Kui tavaliselt läheb 9-10 liitrit sajale, siis siin on läinud mõnedel lõikudel tugeva vastutuule ja vihmaga kuni 15 liitrit sajale, ja kiirus oli sel juhul nii 30-50 km tunnis.
Jätkub…
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment