Sunday, August 4, 2013
Peruu
30.06.2013
Teekond: Copacabana (Boliivia) – Yunguyo - Puno (Peruu), 143 km
Boliivia – Peruu piiriületus.
Boliiviast väljumisel ei toimu midagi erilist. Passikontroll paneb oma templi, toll võtab ära auto ajutise impordi paberi, ja küsib midagi kütuse kohta. Kuna Boliivias on kütus peaaegu 3x odavam, kui ümberkaudsetes riikides, siis valvatakse, et seda kanistrite ja vaatidega välja ei veetaks.
Seejärel ongi eest järgmine Lõuna-Ameerika riik, Peruu. Siin käib samuti kõik kiirelt, immigratsioon ja siis sõiduki vormistus. Kaugemal kaupluseseinal on kiri “Welcome to Peru”.
Kümme meetrit edasi oli veel üks kontroll.
Nöör oli üle tee. Politsei. Ma arvasin, et nad kontrollivad, et piiriületuse templit ja auto dokumente, aga lisaks tahtsid nad näha kindlustust. Ja Peruud katvat kindlustust mul ei olnud, see oli kavas osta võimaluse korral piirilt või siis esimesest suurest linnast.
Aga asi ei lahenenud nii lihtsalt, ja kohapeal nad seda kindlustust müüa ei tahtnud. Selle asemel näidati mitmeid kordi ühte raamatut, mis oli arvatavasti liikluseeskiri ja jutu sees kordusid sõnad “multa” ja 440. Mis võis tähendada, et kindlustuseta sõitmise eest saab trahvi 440 Soli. Multa tähendab trahvi ja 440 Soli on nii 120 EURi.
Ma püüdsin seejärel käte ja mitte-perfektse hispaania keele abil selgitada, et sõidan 130 kilomeetri kaugusele Punosse, ja ostan sealt selle kindlustuse, ja et muidu mul on igasugused kindlustused olemas, aga Peruud millegipärast ei ole. Ja tõin bussist ja näitasin ette kaks komplekti kindlustusdokumente, esimene komplekt kattis 7 Lõuna-Ameerika riiki, k.a Peruu, aga oli aegunud, ja teine oli kehtiv komplekt, kuid ei katnud Peruud.
Tegelikult oli probleem selles, et siin ei soovitud kuidagi ühte asja välja öelda. Selle asemel käis üks keerutamine ja paberi peale kirjutati 10 USD, et kas ma saan lõpuks aru, või mitte. Ikka sain, küsisin, et kas ma saan selle raha eest ajutise kindlustuse kuni Punoni, ja et ma tahaks mingit paberit, sest muidu peab kilomeetri pärast järgmises kontrollpostis hakkama uuesti tõestama, et miks ei ole. Lõpuks lahenes olukord siiski rahaliste väljaminekuteta, sain autodokumendid tagasi ja öeldi, et “Welcome to Peru”.
Puno majutuspaigas küsisin, et kuskohas ma saan siin autokindlustust teha (SOAT-i), ja selle peale kutsuti kindlustusmaakler kohale, kes vaatas autodokumente, küsis igasuguseid küsimusi mootori ja istekohtade arvu kohta ja siis lõpuks pärast kellegagi telefoni teel konsulteerimist teatas, et 1 kuu kindlustust maksab 240 Soli (65 EURi). Küsisin veel mitu korda üle, et kas see on ikka õige number, aga pidi olema, sest tegemist on kaubikuga, ja diisel jne. Ja et see on kõige soodsam hind.
Kuna see hind ei sobinud, ja ma olin netifoorumites näinud hoopis teistsuguseid numbreid, siis läksin soodsamat La Positiva nimelist kindlustusfirmat otsima, mis pidi olema neli kvartalit eemal (Calle Deustua 299).
Oligi. Info on saadud motomatkajate foorumist http://advrider.com/ , ja kohapeal selgus, et minu sõiduki kindlustamine on veelgi odavam - üks kuu kindlustust on 60 soli-i, 2 kuud 70 ja 3 kuud kindlustust läheb maksma 80 soli (nii 21 EUR-i). Tegin 3 kuu kindlustuse, sest piir märkis samuti passi riigis viibimise perioodiks 90 päeva. Teoreetiliselt peaks saama turismi eesmärgil kuni 183 päeva, aga siis peab seda spetsiaalselt küsima, ja momendil 90-st päevast piisab.
Niipalju siis momendil Peruu autokindlustusest. Nüüd hiljem on selgunud, et SOAT-i saab osta peaaegu igast pangakontorist ja mingi pangateenusega saab SOATI-i kauba peale, aga las ta olla.
Aga kui juba kindlustuse ostmine teemaks kujunes, siis veel üks kindlustuseteemaline lugu.
Aprilli lõpus otsisin võimalust, et 7-s riigis kehtivat MERCOSUR kindlustust pikendada. Kindlustuse vahendaja leidsin HorizonsUnlimited foorumist (ja leidsin mitmetest blogidest sama vahendaja kohta soovitusi), kogu suhtlusprotsess käis meili teel, ja lõpuks sain samuti meili teel kindlustuse.
Aga lähemalt vaadates polnud asi enam üldse nii ilus, sest Peruud polnud seal kirjas, olid ainult Argentina, Tšiili, Boliivia, Paraguai, Uruguai, ja Brasiilia. Ja kui ma hakkasin saadetud dokumenti veel lähemalt vaatama, siis leidsin veel mitmeid kummalisi numbreid, minu auto reg.numbriks oli märgitud AAA111, osa kerenumbrist oli märgitud mootorinumbriks, ja tagatipuks oli ka auto mark muutunud - kaubikust oli saanud Mazda B1800 pick-up.
Mazda B1800 näeb välja hoopis selline.
Ma arvasin alguses, et midagi on kogemata valesti läinud, aga järgmisele meilile sain vastuseks, et nad ei leidnud nimekirjast minu auto marki, ja panid siis kõige sarnasema. Please do not worry. Your car is not listed in Argentinean insurance lists, like most foreign cars. So we do select a similar car and this will be declared on the policies, which will come through soon.
Ja et kellelgi pole 10 aasta jooksul probleeme olnud. Veel natuke kirjavahetust, ja paar päeva hiljem saadeti meiliga mõned kindlustusdokumendid, kus mulle mittemeeldinud numbrid (auto number) ja muud andmed (auto mark) olid käsitsi ära parandatud ning templid ja allkirjad olid parandustel ka ilusasti juures.
Kõik see asjaajamine meenutas väga järgmist lugu:
Küsimus Armeenia raadiole: Kas on tõsi, et Vassili Fjodorovitš võitis loteriil 5000 rubla?
Armeenia raadio vastab: Esiteks, mitte Vassili Fjodorovitš, vaid Fjodor Vassiljevitš, teiseks, mitte loteriil, vaid kaardimängus ja mitte ei võitnud, vaid kaotas 127 rubla. Aga kõik muu teie jutus on õige.
Ja see eelnev pole tegelikult üldse väga oluline, sest oluline on hoopis muu.
Oluline on, et ma olen nüüd Lõuna-Ameerika suuruselt kolmandas riigis. Riigi pindala on 1.285.216 km2, ja kui Euroopa riikidega võrrelda, siis Peruu on suurem, kui Prantsusmaa, Hispaania ja Portugal kokku. Või kui lähinaabritega võrrelda, siis suurem kui 4 Poolat.
Ja vaadata on siin niivõrd palju, et silme eest võtab kirjuks.
Jätkub …
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment