Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did.
So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. --- Mark Twain

Saturday, August 31, 2013

Sondor


920 päev,
26.08.2013,
Teekond: Andahuaylas – Sondor – Sojccamuyu – Matapuquio – Huancarama – Abancay (158 km).

DSC04159
The Great Pyramid of Sondor on väike püramiidikujuline mägi Andahuaylasi linnast 17 kilomeetri kaugusel. Püramiid on algselt ehitatud Chanka tsivilisatsiooni poolt.

DSC04122
Enne püramiidi jääb tee kõrvale Pacucha järv.

DSC04125

DSC04136

DSC04150
Püramiidi tippu läheb hulgem astmeid.
DSC04151

DSC04163

DSC04164

DSC04139
Kauguses hakkab silma järjekordne mäeküljele ehitatud tee.

DSC04170
Seejärel on teeääres üks vaatetorn, kõrgemale platvormile ronimine on raskendatud, aga kuna oru sügavus on kõvasti üle kilomeetri, siis ei anna see täiendav 3 meetrit midagi juurde. Vaade on niigi võimas.

DSC04171
Nii et jälle allapoole ja allapoole.

DSC04174

DSC04177

DSC04189

DSC04191
Ja siis teiselt poolt uuesti üles.

DSC04202
Vaade tuldud teele.

DSC04209
Andid.

DSC04218

DSC04226
Liikus järgmisel teelõigul praktiliselt puudub, ja veidi hiljem selgub põhjus. Ka siin käib teeremont, ning alles kell 5 saab edasi sõita.

Paras aeg teeäärsetes mägedes jalutuskäik teha ja kõht täis süüa, sest kaarti vaadates on siililegi selge, et enne pimedat Abancaysse ei jõua. Pool teed on veel ees. Mis sest, et sinna on alla 100 kilomeetri, aga kui ees teedeehitus mägedes, siis ei tasu ajalisi plaane teha. Éga muidu ka ei maksa eriti planeerida, sest teeolud on niikuinii teadmata.

Sondoris küsisin mitmelt kohalikult, et kaugel Abankay on, ja vastuseks öeldi, et Abancaysse on keskmiselt nii 9 sõidutundi tundi (vahemaa on linnulennult 43 km ja mööda teed 120 kilomeetrit). Aga need on ju mäed.

DSC04228
Ühesõnaga, enne loojangut sai korraks liikuma, aga see ei olnud esimene pikk peatus. Pärast paaritunnist sõitu, vist kella 7 ajal öeldi, et nüüd tuleb oodata kella kaheni öösel, siit varem läbi ei saa. Iseenesest polnudki väga halb teade, vähemalt kindel koht magamiseks, püüad autot tolmust puhastada, mis paistab alguses täiesti lootusetu ettevõtmine, aga hiljem saabusid veel mõned sõidukid ja seejärel lubati enneaegselt sõitma hakata.

DSC04237
Kindlasti olid tee kõrval suurepärased vaated, aga järgnevad tunnid oli vaja jälgida ülitolmust teed, et mitte kuskilt servast alla sõita. Seejärel oli veel üks pikem peatus, ja siis veel. Ja veel.

Vahepeal on ehituspaikades suured prozektorid, mis näitavad piki ehitatavat teed ja muidugi otse silma. Ja siis on jälle kõik kottpime.
DSC04240
Kella kümneks hakkas juba tunduma, et varsti on tee läbi, aga ei. Järgmises kohas olid juba autod ootamas, ja öeldi konkreetselt, et enne kella kahtteist ei liigu siin midagi ega kedagi, sest selleks ajaks ehitatakse jälle sõidetav jupp valmis. St veel poolteist tundi kohvipausi, muidu oleks juba uni peale tulnud.

DSC04243DSC04245

DSC04248
Siis pääsevad autod liikuma.

DSC04251
Mitu korda oli mõte otsida mõni laiem koht tee kõrval, ja magada hommikuni, aga ega neid lagedaid kohti polnud ka kuskilt eriti võtta, enamus ajutist teed oli arvestud ühele sõidukile. Ja kuna see ehitus käis 24 tundi ööpäevas, siis oleks väga tõenäoliselt järgmine päev oodanud mitmetes kohtades jälle tundide kaupa.

Aga lõpuks sai remonditav tee otsa ja südaöine Abankay oli autodest tühi.

Edasi veidi erinevatest Peruu kaartidest, nii paberkaartidest kui ka GPS-is kasutatavatest.

Järgnevad kolm Peruu autoteede kaarti sobivad kasutamiseks, kui on sõitmist suurematel ja keskmistel teedel. Rough Guide map on ostetud Eestist, Peru Mapa Vial o ja Southern Peru on siit kohapealt.

DSC04365

DSC04363
Rough Guide Map – Arheoloogilised vaatamisväärsused on kiiremini leitavad, teedevõrk on peaaegu sana, mis järgmisel kaardil. Niiskuskindel.

DSC04362
Peru Mapa Vial / Road Map. Kaart on eelnevaga peaaegu võrdne.

DSC04364
Explorandes Peru Sur – Abancay ümbrus, veidi detailsem, kui ülemised kaks. Veidi.

Tegelikult kasutasin väljaspool peateid Peruu Transpordi- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kodulehelt leitud kaarte, seal on iga regiooni kohta kaks kaarti:
03_APURIMAC_TURISTICO_A2
Turistico -  siin on eraldi tähistatud vaatamisväärsused (A2 formaadis, kui välja printida)

03_APURIMAC_VIAL
Ja Vial – teed koos teenumbritega, ehkki teenumbreid on ainult peamiste teede siltidel.
Mul oli Turistico välja prinditud, ja sellest sõidu ajal piisas.

GPSis on kõigepealt võimalus kasutada kas tasuta allalaaditavat Openstreetmapi kaarti või siis projekti www.perut.org koostatud kaarti, mis on samuti tasuta.  Enamusel juhtudel on Perut.org kaart detailsem, aga siin piirkonas oli vaja mõlemat, mõlemal olid osad teed puudu. Ja kindlasti oli veel teid, mis polnud kumbalgi.

image
Openstreetmapi kaardil on selgelt näha kaks Abancaysse minevat teed, ise kasutasin ülemist.

image
Perut 4.10. Täpselt sama piirkond. Ülemise tee vasakpoolne osa on puudu, aga parempoolne on see eest tunduvalt detailsem. Kaardist on saadaval nii Mapsource versioon kui ka eraldi gmapsupp.img fail.

Veel on olemas "Garmin City Navigator South America NT", seda kaarti ei ole ise kasutanud, ja kattuvust ei oska kommenteerda, Peruu kohta on märgitud, et “Major urban areas with intertown roads”.

Ja on olemas veel üks tasuta allalaaditav garmini kaart - http://viajerosmapas.com/ - täiesti ok kaart, kattuvus Peruu, Boliivia, Tšiili, Argentiina. NB. Boliivia osa oli väga detailne.

image

Kogu Lõuna Ameerika kohta on koostatud venekeelsed topokaardid, mõõtkavas 1:500 000, ma neid ise ei kasutanud,

image
pealegi on nad üle 20 aasta vanad, mäed ja jõed on vist samal kohal, aga teedevõrku on tublisti juurde ehitatud. Aga suure ülevaate ikka saab. Ja Limas Mirafloreses asub South American Explorers Club, ning nad müüvad Peruu topo kaarte mõõtkavas 1:100 000-le (20 sol – 1 leht), aga hind on suhteliselt kõrge.

Kokkuvõtteks võib öelda, et kui veidigi internetis otsida, siis leiab nii Peruu kui ka kogu Lõuna-Ameerika kohta hulgem kaarte nii väljaprintimiseks kui ka gps-is kasutamiseks. Ning kasutamisel oleks hea arvestada ja mitte üllatuda, kui kaardil olev tee on veel ehitamata, või siis mitu aastat tagasi ehitatud teed ei ole kaardil veel olemas. Ja et linnades on ühesuunalised tänavad sageli tähistamata, sissesõidukeelu märke peaaegu ei ole, või et kaart näitab tänavat, aga tegelikult on selle asemel hoopis trepp.

Ja alati-alati-alati (vähemalt 3 korda) võiks gps-i poolt väljapakutava teekonna enne sõidu alustamist üle kontrollida. Sõidu ajal muidugi ka.

Jätkub.

No comments: